Arvsynd
av P.D. James
I Arvsynd återvänder P.D. James till den genre som skapat hennes världsberömmelse, den klassiska detektivromanen, och dess oöverträffade hjälte, poeten och polisintendenten Adam Dalgliesh.
Denna gång utspelar sig handlingen i London. Det är ett London som kunde vara taget ur en Dickensroman – det gamla fina förlaget i ett pseudovenetianskt palats i guld och marmor ligger vid Themsen, omgivet av trånga, stenlagda gränder, stimmiga pubar och den ständigt levande och föränderliga floden, där personalen åker båt från tunnelbanan till förlagshuset.
Det 200 år gamla förlagets chef, Henry Peverell, är död, och hans franska partner Jean-Philippe Etienne har dragit sig tillbaka, medan dennes son Gerard har utsetts till ny förlagschef. Han är en maktlysten, kylig person, som snabbt får fiender i sin omedelbara omgivning: en brutalt kasserad älskarinna, en ursinnig författare som efter en trettioårig karriär får sitt manus refuserat, kolleger som ser sin tillvaro förändras och anställda som förödmjukas och hotas med avsked. Det är i denna spända atmosfär urladdningen i form av ett ytterligt bisarrt mord äger rum – det kommer att följas av fler.
Det är en skarpsinnig och komplicerad mordgåta med rötter långt ner i ett dramatiskt förflutet som Adam och hans assistenter, Kate Miskin och Daniel Aaron, ställs inför. Kate Miskin har vi mött tidigare, den unge detektiven Daniel Aaron introduceras här. Han kommer att spela en avgörande roll i den tragiska och ironiska upplösningen, som leder till en ödesdiger kollision med hans polisiära plikter.
Den starka atmosfären, de utmejslade personligheterna och förmågan att uppehålla en i ordets sanna mening fasansfull spänning är som alltid P.D. James kännemärke i denna kriminalhistoria som samtidigt är en stor roman av en prosans mästare.
P.D. James (eg. Phyllis Dorothy White), engelsk författarinna, född den 3 augusti 1920 i Oxford. Fram till 1980 vid inrikesministeriets kriminalavdelning i London. Adlad 1991.
Författarinna till ett större antal detektivromaner i klassisk engelsk stil. Hon koncentrerar sig inte bara på "pusslet" utan också på hur olika individer reagerar under intensiv press. Hennes romaner är därför delvis karaktärsstudier men miljön är traditionellt engelsk.
Hennes romaner har prisbelönats i USA och England och översatts till många språk.